TIPS | ZO KIES JE EEN HARDLOOPSCHOEN DIE BIJ JOU PAST

Wist je dat je tijdens het hardlopen bij elke landing tot wel drie keer je eigen lichaamsgewicht opvangt? Een goede hardloopschoen is dus belangrijk om plezierig en blessurevrij te kunnen lopen. Natuurlijk is een passende schoen afhankelijk van jouw wensen: ga je voor prestatielopen, of ga je recreatief aan de slag? Bij DAKA vind je hardloopschoenen passend bij jouw doelen.

WELKE SCHOEN PAST BIJ MIJ?

Een goede hardloopschoen kenmerkt zich doorgaans door 4 elementen: de pasvorm, stevigheid, afwikkeling en schokdemping. Elke voet is anders en daarom is het belangrijk om goed te onderzoeken welke hardloopschoen bij jou past. Wat het beste bij jou past, is onder andere afhankelijk van de manier van lopen en de stand van jouw voeten.

NEUTRALE PRONATIE

Ben jij een neutrale loper? Dan zie je hoogstwaarschijnlijk dat de zolen van jouw schoenen slijtage vertonen in een S-vormig patroon, van de buitenkant van de hiel naar de grote teen. Ga in dit geval voor een flexibele schoen met lichte ondersteuning ter bevordering van een rechte afwikkeling.

OVERPRONATIE

Heb jij een overpronerende pas? Dan landen jouw voeten vaak op de buitenkant van de hiel en kantelen jouw enkels te ver naar binnen. Ga voor een antipronatie schoen en je profiteert van extra ondersteuning aan de binnenkant van de voet. Deze hardloopschoenen hebben een correctieblokje of ondersteuning aan de binnenzijde. Dit zorgt ervoor dat je voeten minder naar binnen kantelen én wordt de kans op blessures kleiner.

ONDERPRONATIE

Heb jij een onderpronerende pas? Dan landen jouw voeten op de buitenkant van de hiel en kantel je vervolgens niet óf te weinig naar binnen. Het gevolg: er komt veel druk op de buitenkant van je voet te staan. Als onderpronerende loper kun je het beste gaan voor een neutrale hardloopschoen.

DE OFFSET

Als je weet in welke mate je proneert, ben je al goed op weg! De volgende stap is de landing van je voet. Ben jij een middenvoet-lander, een hiel-lander óf een voorvoet-lander? Een belangrijke indicator hierbij is de offset van een schoen, dit is het verschil in hoogte tussen de hak en voorvoet. Een hogere offset zorgt ervoor dat je wordt gedwongen om op je hak te landen. Daarentegen dwingt een lagere offset je op je voorvoet te landen.

WELKE MAAT MOET IK NEMEN?

Door een verhoogde doorbloeding tijdens het hardlopen zet de voet uit, waardoor er meer ruimte nodig is voor een comfortabele looppas. Meestal wordt er dus aangeraden om hardloopschoenen een halve maat tot een maat groter aan te schaffen, maar dit is tegenwoordig niet altijd meer het geval. Een hardloopschoen met moderne technologieën kan vaak zonder problemen op maat worden gekocht.

WAAR GA JIJ VOOR?

Natuurlijk is de perfecte hardloopschoen afhankelijk van jouw persoonlijke doelen. Wat zijn jouw hardloopdoelen? Ga jij voor de snelste tijd, of voor een lange duurloop?

Andere vragen die je jezelf kunt stellen zijn bijvoorbeeld: waar wil ik gaan rennen, op wat voor soort terrein? Als je van plan bent om de meeste runs op asfalt te doen, zijn hardloopschoenen met een goede demping aan te bevelen. Ga jij voor off-road runs? Dan heb je een zool nodig met een betere grip en ondersteuning op veeleisend terrein.

Of ben je nog op zoek naar andere eigenschappen, zoals waterdichtheid of ademend vermogen? Loop je vaak door de ochtenddauw, nat gras of gewoon in de regen? Ga dan voor een waterdicht membraan óf in ieder geval een schoen met waterafstotend buitenmateriaal.

DAKA FEET-ID

Met de DAKA Feet-ID wordt er een analyse gemaakt van jouw voeten, om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren over de juiste hardloopschoenen. Vervolgens kun je de schoenen meteen uitproberen op onze loopstrook. Lees hier meer over DAKA Feet-ID.

TEST: ZO CHECK JE OF DE MAAT EN VORM OVEREENKOMEN

Een goede manier om te controleren of de maat en vorm goed overeenkomen met de grootte van je voet, is door de inlegzool uit de schoen te halen en erop te gaan staan. De voorste punt van de zool moet overeenkomen met de vorm van je tenen. Bovendien mogen je tenen niet over de voorkant of zijkanten lopen.

WANNEER ZIJN HARDLOOPSCHOENEN AAN VERVANGING TOE?

Als je te lang doorloopt met versleten hardloopschoenen, liggen blessures op de loer. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Hoe snel een schoen slijt, hangt natuurlijk af van hoe intensief ze zijn gebruikt. Een indicatie om te kijken of jouw schoenen aan vervanging toe zijn is het slijtagepatroon. Zo zijn slijtage onder de hak en de bal van de voorvoet belangrijke signalen voor het aanschaffen van een nieuw paar. Ook kun je kijken naar de tussenzool. Zijn er rimpels te zien? Dat zijn tekenen dat de demping achteruit is gegaan.

Er bestaat een ongeschreven regel dat hardloopschoenen na 1000 gelopen kilometers het beste vervangen kunnen worden. Na deze afstand zijn de schoenen doorgaans 35% van de oorspronkelijke demping kwijt en loop je dus meer kans op blessures.

Tip: wist je dat schoenen na een hardloopsessie rust nodig hebben? Je doet er goed aan om de schoenen minimaal 48 uur na de training in de kast te laten staan, zo kan de schoen zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen.

GA ERVOOR!