DAKA.nl gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) zodat wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Lees meer
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Meer informatie? Bekijk onze cookies pagina
Zoek naar producten...
Pagina terug
tips 22 July 2020

Tips | Zo kies je een hardloopschoen die bij jou past

Wist je dat je tijdens het hardlopen bij elke landing tot wel drie keer je eigen lichaamsgewicht opvangt? Een goede hardloopschoen is dus belangrijk om plezierig en blessurevrij te kunnen lopen. Natuurlijk is een passende schoen afhankelijk van jouw wensen: ga je voor prestatielopen, of ga je recreatief aan de slag? Bij DAKA vind je hardloopschoenen passend bij jouw doelen.

Welke schoen past bij mij?

Een goede hardloopschoen kenmerkt zich doorgaans door 4 elementen: de pasvorm, stevigheid, afwikkeling en schokdemping. Elke voet is anders en daarom is het belangrijk om goed te onderzoeken welke hardloopschoen bij jou past. Wat het beste bij jou past, is onder andere afhankelijk van de manier van lopen en de stand van jouw voeten.

De neutrale loper

De neutrale loper landt doorgaans op de buitenkant van de hiel en zet vervolgens met de tweede teen in een vloeiende beweging af. Deze beweging zorgt ervoor dat het gewicht van de enkel licht naar binnen kantelt. Heb je neutrale voeten, dan kun je kiezen uit een breed scala van hardloopschoenen. Een flexibele schoen met een kleine ondersteuning ter bevordering van een rechte afwikkeling van de voet is aan te raden. Een stabiele schoen met veel bewegingscontrole is voor de neutrale loper juist geen goede keuze.

Een hoge wreef

De voet van een loper met een hoge wreef rolt in de meeste gevallen naar buiten tijdens het rennen. Bij voeten met een hoge wreef is een model aan te raden dat schokken goed absorbeert en bijdraagt aan een stevige looppas. Dit corrigeert de pas en voorkomt dat de voet naar buiten rolt tijdens het rennen.

Een platte voet

Bij platte voeten - de naam zegt het al - is de voet van de tenen tot de hiel vlak. Een platte voet zal in veel gevallen tijdens het rennen naar binnen rollen, dit wordt overpronatie genoemd. Dit kan afwijken, dus een voetscan in één van onze winkels is zeker aan te raden. Een geschikte schoen voor platte voeten is een hardloopschoen die veel bewegingscontrole en stabiliteit biedt. In sommige gevallen is het nodig om speciale schoen inzetstukken op maat te laten maken.

Welke maat moet ik nemen?

Door een verhoogde doorbloeding tijdens het hardlopen zet de voet uit, waardoor er meer ruimte nodig is voor een comfortabele looppas. Meestal wordt er dus aangeraden om hardloopschoenen een halve maat tot een maat groter aan te schaffen, maar dit is tegenwoordig niet altijd meer het geval. Een hardloopschoen met moderne technologieën kan vaak zonder problemen op maat worden gekocht.


DAKA FEET ID

Met de DAKA Feet ID wordt er een analyse gemaakt van jouw voeten, om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren over de juiste hardloopschoenen. Vervolgens kun je de schoenen meteen uitproberen op onze loopstrook. Lees hier meer over DAKA Feet ID..

Test: Zo check je of de maat en vorm overeenkomen

Een goede manier om te controleren of de maat en vorm goed overeenkomen met de grootte van je voet, is door de inlegzool uit de schoen te halen en erop te gaan staan. De voorste punt van de zool moet overeenkomen met de vorm van je tenen. Bovendien mogen je tenen niet over de voorkant of zijkanten lopen.

Wanneer zijn hardloopschoenen aan vervanging toe?

Als je te lang doorloopt met versleten hardloopschoenen liggen blessures op de loer. Dat wil je natuurlijk voorkomen! Hoe snel een schoen slijt, hangt natuurlijk af van hoe intensief ze zijn gebruikt. Een indicatie om te kijken of jouw schoenen aan vervanging toe zijn is het slijtagepatroon. Zo zijn slijtage onder de hak en de bal van de voorvoet belangrijke signalen voor het aanschaffen van een nieuw paar. Ook kun je kijken naar de tussenzool. Zijn er rimpels te zien? Dat zijn tekenen dat de demping achteruit is gegaan.

Er bestaat een ongeschreven regel dat hardloopschoenen na 1000 gelopen kilometers het beste vervangen kunnen worden. Na deze afstand zijn de schoenen doorgaans 35% van de oorspronkelijke demping kwijt en loop je dus meer kans op blessures.

Tip: wist je dat schoenen na een hardloopsessie rust nodig hebben? Je doet er goed aan om de schoenen minimaal 48 uur na de training in de kast te laten staan, zo kan de schoen zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen.

Een nieuw record, comfort of afstand

Het stellen van doelen helpt jou bij het zoeken naar de juiste hardloopschoen. Ga je voor snelheid, dan is een lichte hardloopschoen met demping een goede match. Ga je voor het lopen van lange afstanden, dan is een comfortabele schoen met schokdemping een goed idee. Ga je voor comfort in plaats van snelheid? Dan is een schoen met zachte demping en een hoge retournergie bij elke stap aan te raden.


Waar ga jij voor?

Ga je voor snelheid, of ga je voor het lopen van een lange afstand? Ga je voor comfort, of ga je voor intervaltraining? Ook dan zit je bij ons goed. DAKA helpt jou op weg naar jouw succes.

Shop jouw running-gear bij DAKA