DAKA.nl gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) zodat wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Lees meer
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Meer informatie? Bekijk onze cookies pagina
Zoek naar producten...
algemeen 7 January 2020

Fit het nieuwe jaar in met deze 7 populaire trainingsvormen

De feestdagen zijn inmiddels weer achter de rug en het nieuwe jaar is weer begonnen. We willen dit jaar natuurlijk allemaal met een schone lei beginnen en hebben allemaal goede voornemens en doelen die we dit jaar willen behalen. Misschien wil jij graag afvallen om fitter en gezonder te leven of juist spiermassa aanmaken om zo sterker te worden.

Wat je doel ook is, wij van DAKA willen jou hierbij graag helpen. In deze blog hebben wij daarom een aantal populaire trainingsvormen van fitness op een rijtje gezet die je kunnen helpen jouw doelen in 2020 te behalen.

1. High Intensity Interval Training (HIIT)

Misschien wel de meest populaire trainingsvorm van dit moment is de High Intensity Interval Training, oftewel HIIT. Deze effectieve trainingsvorm bestaat uit korte, intensieve intervallen die kunnen worden afgewisseld met minder intensieve intervallen of een kort moment van rust. Er zijn veel verschillende variaties van HIIT oefeningen, zodat je makkelijk een HIIT kunt samenstellen die precies past bij jouw niveau.

Een HIIT training is heel intensief en duurt daardoor meestal maar 10 tot 30 minuten. Het is een erg effectieve manier van trainen, waarbij je in korte tijd alles uit je lichaam haalt. Hierdoor verbrand je erg veel calorieën en wordt je conditie sterk verbeterd. Door de intensiviteit van de inspanningen duurt het herstel van je lichaam veel langer dan bij een normale training. Dit zorgt ervoor dat je lichaam zelfs na de training nog calorieën verbrandt. Het fijne van een HIIT training is ook dat je er in principe niks voor nodig hebt en hem dus overal kunt uitvoeren.

2. Functioneel trainen

Functioneel trainen is een nieuwe trainingsvorm in de fitness. Het doel van deze training is om een lichamelijke functie of handeling te verbeteren. Het trainen op een functionele wijze leert je beter om te gaan met bewegingen die van groot belang zijn in je dagelijkse leven. Bij deze trainingsmethode doe je verschillende oefeningen met fitnessattributen of gewoon met je eigen lichaamsgewicht. De training is niet gericht op het ontwikkelen van extra spierkracht, maar is meer gefocust op de oefening en bewegingen. Functioneel trainen helpt je eigen prestaties te verbeteren, spieren te trainen en blessures te voorkomen.

3. Bodyweight training

Een bodyweight training bestaat uit oefeningen waarbij je alleen je eigen lichaamsgewicht gebruikt. Bij deze oefeningen ligt de focus vooral op de herhaling in plaats van het gewicht. Hierdoor bouw je zowel spier- als lichaamsconditie op en gaat het niet om pure spierkracht. Voorbeelden van typische bodyweight oefeningen zijn squats, push ups, pull ups, crunches en planken. Deze oefeningen zorgen voor een verbetering van de ‘core-stability’, balans en flexibiliteit. Ook voor deze trainingsvorm heb je geen fitness spullen nodig en kan je trainen waar je maar wil.

4. Bootcamp

Bootcamp is een verzamelnaam voor diverse trainingsvormen in één. In een bootcamp leg je een heel parcours af bestaande uit cardio-, interval- en krachttraining die zowel binnen als buiten kan worden uitgevoerd. Het is erg populair en wordt door verschillende sportscholen aangeboden in de vorm van een groepsles. Het leuke aan sporten in een groep is dat je meer gemotiveerd bent en hierdoor het best uit jezelf kunt halen. Bootcamp heeft verschillende voordelen. Het zorgt ten eerste voor een betere weerstand en vetverbranding. Daarnaast nemen je spierkracht en -massa toe en verbetert het je sportprestaties.

5. Cardiotraining

Een cardiotraining is een trainingsvorm die specifiek is gericht op het opbouwen van conditie en het verbranden van vet. Je kan dus met het doen van cardio jouw uithoudingsvermogen en conditie efficiënt verbeteren. Naast werken aan je conditie is het ook een goede training om veel calorieën en/of koolhydraten te verbranden. Populaire cardio oefeningen zijn hardlopen, fietsen, touwtjespringen en sporten op een crosstrainer.

6. Krachttraining

Krachttraining helpt je om je spiermassa te vergroten. Het zorgt er niet alleen voor dat je spieren sterker worden, maar ook langer. Dit zorgt voor meer lenigheid en een verbeterde lichaamshouding. Een sportschool is de ideale plek om krachttraining te beoefenen. Hier kun je gebruik maken van een groot aantal fitnessapparaten voor diverse spiergroepen. Per fitnessapparaat staat meestal duidelijk aangegeven hoe het apparaat werkt en voor welke spiergroep het geschikt is. Je kunt op het fitnessapparaat zelf je gewicht kiezen, zodat je het zo uitdagend mogelijk voor jezelf kan maken als je zelf wil.

7. Boksen

Boksen is een trainingsvorm die ontzettend goed voor je lichaam is. Het is een combinatie van cardio- en krachttraining, waarbij je zowel je boven- als onderlichaam traint. Een bokstraining is vaak heel divers. In de oefeningen komen vooral kracht, souplesse, ontspanning voor de spieren en coördinatie aan bod. Voorbeelden van typische boksoefeningen zijn stoten en trappen tegen een bokszak of partner, sparren, touwtje springen, squats, burpees, planken en push ups. De training is heel intensief, waardoor je ontzettend veel calorieën verbrandt en je uithoudingsvermogen echt een boost krijgt. Ook zorgt boksen voor meer spierkracht en spiermassa en zelfs voor meer souplesse en een betere coördinatie van het lichaam.

Wij hopen dat je weer genoeg motivatie hebt om lekker te gaan sporten. Ben jij op zoek naar een nieuwe sportkleding, schoenen, of accessoires? Shop dan online of kom naar één van onze winkels voor een advies op maat van één van onze specialisten. Bekijk hier de fitness collectie. Let’s go!

Waar ga jij voor?