DAKA.nl gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) zodat wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Lees meer
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Meer informatie? Bekijk onze cookies pagina
Zoek naar producten...
Pagina terug
advies 6 July 2020

Fit blijven in de buitenlucht: voor welke outdoor sport ga jij?


Sporten in de buitenlucht is populairder dan ooit! Er zijn veel buitensporten die je kunt ontdekken en beoefenen, maar welke sport past bij jou? Ga je voor het verbeteren van de conditie of voor het versterken van de spieren met krachttraining? Wil je alleen trainen of in een groep? Tips en inspiratie voor een effectieve én leuke training in de buitenlucht vind je bij DAKA.


Waarom buiten sporten?

Sporten is gezond, maar sporten in de buitenlucht is nog gezonder! Een belangrijke motivatie om jouw workout naar buiten te verplaatsen is vitamine D. Door de UV-straling maakt het lichaam deze vitamine aan, wat essentieel is voor onze botten en immuunsysteem. Wist je bovendien dat de kleur groen helpt bij ontspannen? Uit onderzoek is gebleken dat een groene omgeving zorgt voor krachtige bewegingen, een lagere bloeddruk én een verbeterde stemming.


Buiten sporten biedt nog meer voordelen. Het licht buiten is namelijk krachtiger dan het licht van binnenlampen, wat bevorderlijk is voor onze biologische klok en hormoonhuishouding. Als je overdag veel buiten bent geweest, maakt jouw lichaam het slaaphormoon melatonine aan. Een goede nachtrust gegarandeerd!


Welke buitensporten zijn er?

Als het gaat om outdoor workouts zijn er veel verschillende mogelijkheden. Wij lichten enkele populaire buitensporten voor je uit.

Bootcamp

Klaar om jezelf uit te dagen? Dan is het volgen van een bootcamp iets voor jou. In elke stad zijn er talloze mogelijkheden voor het volgen van een bootcamp onder professionele begeleiding.

Tijdens een bootcamp werk je doorgaans aan kracht, conditie en uithoudingsvermogen. Rennen, springen, het trainen van de buikspieren en opdrukken: maak je klaar voor een intensieve training! Leuk meegenomen: je traint met een groep. Zorgt vaak net voor dat extra beetje motivatie.

Let op: het gebruik van goede schoenen tijdens een bootcamp is essentieel voor het voorkomen van blessures. Bij groepslessen en bootcamps ga je meestal niet met zware gewichten aan de slag, maar gebruik je vooral eigen lichaamsgewicht. Stabiliteit in de schoen is belangrijk omdat je naast bewegingen vooruit, ook veel zijwaarts beweegt. Kies dus voor een schoen met goede demping en een flexibele zool.

Heb je al een kijkje genomen bij onze heren- en damescollectie sportschoenen?

Peddelsurfen

Stand-Up Paddling (SUP) is één van de snelst groeiende watersporten van dit moment. En dat is niet voor niets! Bij SUP sta je rechtop op een surfplank beweeg je jezelf voort met een peddel. Tijdens deze workout gebruik je het gehele lichaam: natuurlijk de armen tijdens het peddelen, maar ook je core, benen en schouders spelen een belangrijke rol.

Leeftijd en (surf)ervaring zijn niet belangrijk bij SUP en het is dan ook toegankelijk voor iedereen. Ga je voor een rustige en ontspannen tour op het water, of ben je een fanatieke sporter en ga je voor een wedstrijdje? Het kan allemaal! Tip: behoor jij tot de rustige groep? Dan kun je ook zittend of op de knieën peddelen.

INLINE SKATEN

De afgelopen jaren hebben inline skates flinke opmars gemaakt in Nederland. Waar skeelers beschikken over 3 óf 4 wielen, zijn inline skates altijd voorzien van 4 wielen. Hierdoor zijn ze meer geschikt voor korte en middellange afstanden. Maar wat maakt skaten toch zo populair?

Ten eerste omdat het een ontzettend goede workout is. Zo verbrand je met een half uur skaten al gauw ruim 300 calorieën! Bovendien train je het gehele lichaam, zonder dat het een grote belasting heeft op de gewrichten. Als skater - en zeker als je net begint - is goede bescherming aan te raden. Denk hierbij aan knie-, pols-, en elleboogbeschermers. Voor de ultieme bescherming tijdens het skaten kies je ook voor een helm.

Ons assortiment inline skates en bescherming vind je hier

Skaten is een toegankelijke sport en geschikt voor alle niveaus. Ga je voor een recreatief rondje skaten, of ga je voor een nieuw persoonlijk record? Wat je ook wilt bereiken, er zijn altijd inline skates passend bij jouw doelen. Goed om te weten: inline skates zijn aan te passen aan het niveau van de gebruiker. Houd hier dus rekening mee bij het kopen van skates. Benieuwd waar je op moet letten bij het kopen van skates? Belangrijke specificaties zijn ABEC, de hardheid en diameter van de wieltjes en het soort frame.

ABEC

Deze specificatie verwijst naar de lagers van de skates. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de snelheid. Ben je een beginnende skater en wil je oefenen met evenwicht? Begin dan bij ABEC 1. Ben je al een niveau verder en heb je een goede houding te pakken? Dan is ABEC 5 een goede middenweg.

Hardheid en diameter

Een ‘’A’’ waarde wordt gebruikt ter aanduiding van de hardheid van de wielen. Voorbeeld: 78A is een relatief zacht wieltje en zal veel grip en comfort bieden, maar slijt sneller. Wil je een skate die vlot op jouw bewegingen reageert en minder snel slijt? Dan is een 88A wiel een passende keuze.

Frame

Het frame van inline skates is meestal gemaakt van aluminium of composiet. Ervaren skaters kiezen vaak voor een aluminium frame door het fijne reactievermogen en de precisie. Ben je een recreatieve skater? Dan is een soepel en comfortabel frame van composiet een goede keuze. Twijfel je welke inline skates het beste bij jou passen? Wij helpen jou graag in één van onze winkels!

Hardlopen

Wil je jouw uithoudingsvermogen verbeteren en genieten van de buitenlucht? Dan is hardlopen een goede optie. Doordat de hartslag tijdens hardlopen hoger is dan bij wandelen, kom je in de cardiozone. Dit versterkt niet alleen het uithoudingsvermogen, maar zorgt ook voor een goede cognitieve flexibiliteit van de hersenen. Win-win!

Het is belangrijk om te kiezen voor goede hardloopschoenen, want de workout is belastend voor voeten en knieën. Ben je een beginnende hardloper? Bouw de training dan langzaam op en daag jezelf stapje voor stapje steeds meer uit. Zo kan jouw lichaam wennen aan de belasting.

Tennis

Ook is een balletje op de tennisbaan slaan een goede workout in de buitenlucht. Tennissen kan op topniveau, maar je kunt het evengoed uitoefenen voor je plezier. Dat maakt tennis een sport die geschikt is voor alle niveaus en leeftijden.

Naast dat sporten gezond is, is het natuurlijk ook leuk als je jouw sociale contacten kunt vernieuwen en onderhouden. Er hangt vaak een gemoedelijke sfeer op tennisverenigingen en regelmatig worden er activiteiten en toernooien georganiseerd. Nog een voordeel van tennis: in de winter en bij slecht weer kun je de sport nog steeds uitoefenen, je verkast dan gewoon naar een binnenbaan! Heb jij al tennis gear ingeslagen?


Voor welke buitensport ga jij? Daka helpt jou op weg naar je succes.